Mootoriõli tähistused ja normid

Mootoriõlisid klassifitseerivad erinevad instituudid. Seetõttu eksisteerivad mitmesugused spetsifikatsioonid ja klassid, mis võivad Teid määrdeainet valides ajada alguses segadusse. Peatume esmalt tähtsaimatel viskoossusklassidel. 

Mootoriõlide SAE viskoossusklassid

Viskoossus kirjeldab õli voolavust. Teatud mõttes on see õli vastupanuvõime voolamisele. Viskoossus sõltub temperatuurist. Külmaga on õli pigem paks ja soojaga vedel. Mootoriõlid jagatakse SAE (Society of Automotive Engineers = USA Autoinseneride Ühing) klassidesse. SAE viskoossusklassid ei näita kvaliteeti, vaid on mõeldud õlide liigitamiseks viskoossuse järgi. Varasemalt kasutati talvel väheviskoosseid õlisid, nagu SAE 10 või SAE 20. Suvel aga vahetati need viskoossema õli vastu välja. Selliseid õlisid nimetatakse monoviskoosseteks õlideks. Tänapäevased multiviskoossed õlid, nagu nt ADDINOL Giga Light MV 0530 LL (SAE 5W30), on aastaringsed õlid, mis määrivad usaldusväärselt laias temperatuurivahemikus. Oluliseks näitajaks on seejuures mootoriõli viskoossusindeks (VI). Mida suurem see on, seda laiemas temperatuurivahemikus saab õli kasutada. Kui näiteks monoviskoossete õlide VI on 100, siis multiviskoossete õlide VI võib olla kuni 150.  

Tänapäevased multiviskoossed õlid, nagu nt ADDINOL Giga Light MV 0530 LL (SAE 5W30), on aastaringsed õlid, mis määrivad usaldusväärselt laias temperatuurivahemikus.

Monoviskoossed versus multiviskoossed õlid

TüüpEelisPuudusKasutus
monoviskoosne õliõli viskoossus püsib kaua stabiilne, õli vananeb aeglaseltviskoossuse suur temperatuurisõltuvus, ei võimalda head määrimist laias temperatuurivahemikusrallispordis, vanasõidukites ja mootorsõidukites aastaringselt ühtlase temperatuuriga piirkondades 
multiviskoosne õliviskoossuse vähene sõltuvus temperatuurist, hea määrimine laias temperatuurivahemikusõli kiirem vananemine, õli kaotab kiiremini oma algse viskoossuse tänapäevastes mootorsõidukites suurte temperatuurikõikumistega piirkondades 

Monoviskoossed õlid jagunevad suve- ja talveõlideks olenevalt sellest, millise temperatuurivahemiku jaoks on nad ette nähtud. Suveõlisid märgivad SAE klassid 8 kuni 60. Määrav on seejuures mootoriõli voolavus 100 °C temperatuuril. SAE 8 on väga vedel, SAE 60 paks õli. 100 °C juures mõõdetud viskoossust väljendatakse ruutmillimeetrites sekundi kohta (mm2/s). Talveõlisid tähistavad viskoossusklassid SAE 0W („W“ tähendab talve) kuni 25W. 0W õlid on võrdlemisi vedelad, 25W õlid pigem paksud. Mootoriõlide liigitamise aluseks on siinkohal madalaim temperatuur, mille juures on nad veel pumbatavad. 

Multiviskoossed õlid katavad korraga mitut temperatuurivahemikku ning ühendavad endas suve- ja talveõlide eelised. Nad sobivad nii kõrgeteks kui ka madalateks temperatuurideks. Manustest on neile lisatud viskoossuse parendid. Aastaringsete õlide SAE klasside tähistused koosnevad madaltemperatuuri ja kõrgtemperatuuri viskoossusest. Näiteks: SAE 5W30 on kombinatsioon SAE 5W-st ja SAE 30-st.

Ülevaade levinud SAE klassidest lähtuvalt defineeritud parameetritest

Mida peate jälgima?

Millise viskoossusklassi õli Teie sõiduki mootor vajab, määrab ära sõiduki tootja. Kallake mootorisse ainult tootja poolt ettekirjutatud viskoossusklassi õli. Vastasel juhul ei pruugi tekkida mootoris vajalikku õlirõhku. Ülemäära kõrge rõhk võib liigselt koormata ja kahjustada mootori tihendeid. Mootor võib hakata lekkima ja õli läbi laskma. Liiga madala rõhu tulemuseks on mootoriruumi vaegmäärimine, mis soodustab kulumist.

Mootoriõli talvel

Auto- ja mootorrattajuhtidel pole üldiselt tarvis kallata talve tulekul mootorisse spetsiaalset õli, mis tagaks parema määrimise. Kui Te juba kasutate multiviskoosset SAE 5W30 või 10W40 õli, on Teie mootor Kesk-Euroopa talvisteks tingimusteks kõigiti valmis. Mootoriõlid dünaamilise viskoossusega 5W pakuvad kaitset kuni -35 °C, 10W õlid kuni -30 °C temperatuuril. 0W mootoriõlid varustavad mootorit piisava koguse määrdeainega isegi -40 °C välistemperatuuril. Kui Teil pole just kavas sõita maailma külmimatesse regioonidesse, võite oma sõidukiga julgesti talvele vastu minna.

Kindlasti ei tasu aga käreda pakasega sõita kohe pärast mootori käivitamist kõrgete pööretega. Õli on külmana alati veidi paksem ja peab esmalt soojenema, et jõuda kõikidesse määrimiskohtadesse. See toimub juba mõne kilomeetri jooksul. Esimestel kilomeetritel peaks jälgima, et mootori pöörete arv ei läheks üle 2500. Vanemad sõiduautod (vanasõidukid ja youngtimer’id) vajavad mõnikord ka hooajalist õlivahetust, kuna nad ei talu multiviskoosseid õlisid. Sellisel juhul peab talvel kasutama talvist monoviskoosset mootoriõli.