Mootoriõlid on nafta rafineerimisprotsessi tulemid. Destilleerimise, rafineerimise, krakkimise või sünteesimise teel saadakse erinevad baasõlid, mida kasutatakse mootoriõli tootmiseks. Seejuures eristatakse mineraalõlisid ja sünteesõlisid. Mootoriõli valmistamiseks kasutatakse enamasti sünteesõli, kuna see on väga vananemiskindel ning kõrgetel ja madalatel temperatuuridel paremate määrimisomadustega.
Baasõlidest üksi ei piisa, et pidada vastu mootori töökoormusele ja pakkuda süsteemile piisavat kaitset. Et õli tõhusalt toimiks, lisatakse sellele manuseid. Manuste osakaal võib ulatuda baasõlis kuni 20%-ni. Manused on õlis lahustuvad lisandid, mis annavad baasõlile täiendavad omadused, mida sel enne manuste lisamist polnud. Nõnda kindlustatakse mootoriõli võimalikult pikk kasutusiga suurtel koormustel.
Mootoriõlide manused saab jagada rühmadesse:
Rühm | Manus | Omadus |
pindaktiivne | kulumisvastane manus | kaitseb hõõrdepaari kokkupuute ja kulumise eest |
pindaktiivne | korrosioonivastane manus | kaitseb metalle korrosiooni eest vett hülgava kihi kaudu |
pindaktiivne | detergent/dispergaator | seob endaga sadestisi/mustust ja transpordib need filtrisse |
õli kaitsev | vananemisvastane manus | kaitseb õli oksüdeerumise ja lagunemise eest |
õli kaitsev | metalli deaktivaator | kaitseb õli metallide hõõrdumisest tingitud katalüütiliste protsesside eest |
õli kaitsev | vahustumisvastane manus | vähendab õlis vahu teket ja hapnikuga saastumist |
õli parandav | viskoossusmodifikaator | optimeerib viskoossust piirtemperatuuridel (külmas, kuumas) |
õli parandav | hangumistemperatuuri alandav depressor | hoolitseb heade määrimisomaduste eest madalatel temperatuuridel |
õli parandav | elastomeere paisutav | hoiab elastomeeridega mootoriosi lagunemast |