Mootoriõli tootmine

Mootoriõlid on nafta rafineerimisprotsessi tulemid. Destilleerimise, rafineerimise, krakkimise või sünteesimise teel saadakse erinevad baasõlid, mida kasutatakse mootoriõli tootmiseks. Seejuures eristatakse mineraalõlisid ja sünteesõlisid. Mootoriõli valmistamiseks kasutatakse enamasti sünteesõli, kuna see on väga vananemiskindel ning kõrgetel ja madalatel temperatuuridel paremate määrimisomadustega. 

Baasõlidest üksi ei piisa, et pidada vastu mootori töökoormusele ja pakkuda süsteemile piisavat kaitset. Et õli tõhusalt toimiks, lisatakse sellele manuseid. Manuste osakaal võib ulatuda baasõlis kuni 20%-ni. Manused on õlis lahustuvad lisandid, mis annavad baasõlile täiendavad omadused, mida sel enne manuste lisamist polnud. Nõnda kindlustatakse mootoriõli võimalikult pikk kasutusiga suurtel koormustel.

Laboris pannakse paika baasõli ja manuste õige segamisvahekord

Mootoriõlide manused saab jagada rühmadesse:

RühmManusOmadus
pindaktiivnekulumisvastane manuskaitseb hõõrdepaari kokkupuute ja kulumise eest 
pindaktiivnekorrosioonivastane manuskaitseb metalle korrosiooni eest vett hülgava kihi kaudu 
pindaktiivnedetergent/dispergaatorseob endaga sadestisi/mustust ja transpordib need filtrisse 
õli kaitsev vananemisvastane manuskaitseb õli oksüdeerumise ja lagunemise eest 
õli kaitsevmetalli deaktivaatorkaitseb õli metallide hõõrdumisest tingitud katalüütiliste protsesside eest 
õli kaitsevvahustumisvastane manusvähendab õlis vahu teket ja hapnikuga saastumist
õli parandavviskoossusmodifikaatoroptimeerib viskoossust piirtemperatuuridel (külmas, kuumas)
õli parandavhangumistemperatuuri alandav depressorhoolitseb heade määrimisomaduste eest madalatel temperatuuridel 
õli parandavelastomeere paisutavhoiab elastomeeridega mootoriosi lagunemast