Kütusesäästlikud madalviskoossed õlid muutuvad aina kvaliteetsemaks

Pikka aega on väikese viskoossusega mootoriõlide väljatöötamise peamiseks takistuseks olnud suurem õlikulu ja mootori kulumine. Tänu kvaliteetsete baasõlide ja kaasaegsete manusekomplektide kasutamisele on nüüdseks õnnestunud õlikulu ja mootori kulumist oluliselt vähendada. Loe lähemalt, mille poolest väikese viskoossusega õlid teistest erinevad, mis on nende peamised omadused ning mis standarditele peavad vastama.

Väiksema viskoossusega õlide kasutamine aitab säästa kütust. Õli tagab mootoris väiksemad mehaanilised hõõrdekaod ning kütusesääst võib sõltuvalt sõidustiilist olla 2% kuni 6%. See, kas mootor talub kütusesäästlikku õli, on kirjas sõidukitootja nõuetes. Kui mootoris on lubatud kasutada 0W või 5W õli, tohib see töötada kütusesäästliku õliga.

Väikese viskoossusega õlid ei sobi kõikidele mootoritele kasutamiseks. See info, missuguse viskoossusega õli sinu autole sobib, tuleb juba sõidukitootjalt. Kõige lihtsam on oma sõidukisse käiva mootoriõli teada saamiseks kasutada Oil-Finder’it. Esmalt vali veebilehel oma sõiduki kategooria, seejärel sõiduki mark ja sõiduki mudel ning viimasena sõiduki tüüp. Oil-finder otsib sinu eest õige õli tüübi, mis sobib täpselt sinu masinale.

Näiteks SAE 0W-16 klassi mootoriõli on spetsiaalselt arendatud Jaapani autotootjate uusima generatsiooni mootoritele. Mootoriõli tagab erakordse jõudluse ja suurepärase külmkäivituse ka madalatel temperatuuridel. 

Oluline on aga teada, et SAE 0W-16 viskoossusega õlidele on välja töötatud spetsiaalsed standardid nagu API SP ja ILSAC GF-6B. Tuleb meeles pidada, et aastaringsetele õlidele (SAE 0W-20, 0W-30, 5W-20, 5W-30 ja 10W-30) kehtib ILSAC-6A standard, kuid SAE 0W-16 õlidega on teistmoodi, neile kehtib ainult ILSAC GF-6B standard ja see ei ühildu varasemate API ja ILSAC standarditega. 

Uuel spetsifikatsioonil API SP-l on rangemad nõuded õli omadustele võrreldes varasema API SN Plus-iga. Nõuete korrigeerimise peamiseks eesmärgiks on vältida LSPI-d (Low-Speed Pre-Ignition) ehk kütuse enneaegset süttimist madalatel pööretel.

LSPI on ainulaadne nähtus, mille puhul mootori väikesel pöörlemiskiirusel tekivad põlemiskambris toimuva erilise detonatsiooni tagajärjel kolvigrupile tõsised kahjustused. Mõnda aega oli LSPI põhjus teadmata. Nüüd on jõutud järeldusele, et seda põhjustavad mootoriõlides sisalduvad lisandid ja kütuse mittetäieliku põlemise saadused.

Üheks LSPI-d soodustavaks teguriks on näiteks sõitmine madalatel pööretel. Ka sõidu alustamine mäenõlval võib põhjustada LSPI-d. LSPI oht suureneb, kui mootor on külm, sest kütusetilgad ei aurustu täielikult. Seega on potentsiaalselt olemas rohkem süüteainet võimsaks plahvatuseks.

LSPI-st tingitud võimsal plahvatusel vabanevad suured jõud ning võib juhtuda, et mõned mootoriosad rebitakse puruks. Kolbide rõngasoonte servad võivad ära murduda ja kolvipõhjad laguneda tükkideks. Kepsud võivad deformeeruda ja laagriliuad puruneda. Mõnedel juhtudel polegi enam võimalik mootorit päästa. Selline suurem plahvatus ei pruugi toimuda koheselt, vaid LSPI annab endast märku pisemate plahvatustega, mis põhjustavad mootoris rappumist. Näiteks võivad esineda kahjustused esialgu kulunud kolvirõngaste või viga saanud kepsuliua näol. 

LSPI ärahoidmiseks soovitame vältida madalatel pööretel sõitmist, eriti kui mootor pole jõudnud veel soojaks minna. Kasuta kindlasti spetsiaalset õli, mis ei soodustaks omalt poolt kütuse enneaegset süttimist. Võimalusel tuleks vahetada õli kord aastas, isegi kui sõidetakse lühikesi vahemaid.

Tutvu uute API SP spetsifikatsiooniga mootoriõlidega ning veendu ja lase spetsialistidel kontrollida, et sinu autol on oleks vastav mootoriõli. 

ADDINOL ECONOMIC 020

Viskoossus:

SAE 0W-20

Kvaliteediklass / litsentsid:

API SP with Resource Conserving, ILSAC GF-6


ADDINOL ECONOMIC 0520

Viskoossus:

SAE 5W-20

Kvaliteediklass / litsentsid:

API SP with Resource Conserving, ILSAC GF-6


ADDINOL ECONOMIC 016

Viskoossus:

SAE 0W-16

Kvaliteediklass / litsentsid:

API SP with Resource Conserving, ILSAC GF-6


ADDINOL PREMIUM 0530 DX1

Viskoossus:

SAE 5W-30

Kvaliteediklass / litsentsid:

API SP with Resource Conserving, ILSAC GF-6


ADDINOL PREMIUM 020 C6

Viskoossus:

SAE 0W-20

Kvaliteediklass / litsentsid:

API SP with Resource Conserving, ILSAC GF-6