Case study maailmast – NBR iseliikuvad roomikud liigutavad raskeid laste

Aastatuhandeid on inimkond vaevanud oma pead selle üle, kuidas teisaldada suuregabariidilisi laste. „Andke mulle toetuspunkt ja ma tõstan maailma üles.“ Nende sõnadega pani Archimedes juba antiikajal aluse mehaanika arengule. Uudsete NBRi roomikute arendamisel oli üks peamisi eesmärke see, et raskeid laste saaks ohutult teisaldada ka maastikul. Tänu Šveitsi firma NBR Offshore Logistics iseliikuvatele roomikutele saab nii mõnelgi juhul loobuda kraanade kasutamisest.

NBRi roomik on moodulsüsteem, mis koosneb omavahel ühendatavatest ja terviksüsteemina juhitavatest roomikutest. Neid kasutatakse peamiselt maastikul ja väikse kandevõimega pinnastel. Koos modifitseeritud kettidega ja osakeste filtritega saab neid aga kasutada ka hallides.

Kulgevad vabalt ka maastikul
Kõik NBRi roomikud on arendatud põhimõttel, et last paigutub roomikkulgmiku spetsiaalse platvormi ja hüdrosilindri keskele. Hüdrosilindril asuv jälg võimaldab teisaldada mistahes konstruktsiooniga veost. Olenevalt vajadusest ja rakendusest on saadaval erineva tõstekõrgusega (400-800 mm) ja keti laiusega roomikud. Sõidukite kaldenurk on kuni 44% ehk 24°. Tänu spetsiaalsele konstruktsioonile saavad NBRi roomikud vabalt liikuda ja ühtlustada pinnase ebatasasusi. Kuna veose pealelaadimisel rakendub rattakoormuse asemel pindkoormus, saab roomikuid kasutada ka aluspinnastel, mida on eelnevalt ainult tihendatud. Lisaks on roomikud varustatud automaatse nivelliiriga. Nii püsib transporditav last alati loodis.

Paindlikud ja pundis eriti tugevad
NBRi roomik on lahti võetav mooduliteks, mida saab transportida konteinerites. Kokkupanemiseks kohapeal ja kasutusjärgseks lahtivõtmiseks läheb tarvis üksnes tõstukeid või väikest mobiilset kraanat. Lisaks on igal roomikul oma toiteallikas, mis võimaldab neil liikuda iseseisvalt. Olenevalt roomiku tüübist saavutatakse täiskoormusel kuni 0,56 km tunnikiirus. Terviksüsteemina on roomikud eriti tugevad. Praegu on võimalik andmekaabliga ühendada, paindlikult juhtida ja kaugandmeside teel jälgida kuni 20 moodulit, mille kandevõime on kokku u 12 500 t. Kuid NBR Offshore Logistics töötab juba 40 roomikust koosneva moodulsüsteemi kallal, mille kandevõime on 20 000 t.
Roomik Spetsiaalsele platvormile ja hüdrosilindrile võib paigutada mistahes konstruktsiooniga veose

Hoolikalt valitud masinaosad ja kvaliteetmäärdeained
Roomikute arendamisel pandi suurt rõhku varuosade ja määrdeainete usaldusväärsusele ja ülemaailmsele kättesaadavusele. ADDINOLi kõrge jõudlusega määrdeaineid kasutatakse nii roomikute esmatäitmiseks kui ka järelmäärimiseks. Arendusjuht Nikolaus Berzen Ratzel hindab muu hulgas kõrgelt Leunast pärit kvaliteettoodete keskmisest pikemat kasutusiga. Paljud neist võimaldavad rakendada pikemaid õlivahetusvälpasid, muutes roomikute kasutuse paindlikumaks. Pealegi töötavad roomikud erinevates kliimavööndites ja äärmuslikes ekspluatatsioonitingimustes.
Roomik_1 Kõva kamp! Kuni 20 NBRi roomikut töötab ühes pundis

Iga NBRi roomik on varustatud hüdraulilise ajamiga ja toiteallikaga (PPU = PowerPackUnit). Selleks on valitud MTU ja Mercedes-Benzi 240 kuni 450 kW võimsusega 6- ja 8-silindrilised diiselmootorid.

Eriti suuri nõudmisi esitatakse hüdroseadmetele, mis peavad hoolitsema kogu mooduli usaldusväärse nivelleerimise eest. Tänu Addinoli minimaalsele temperatuurisõltuvusega hüdroõlile saab hüdroseade töötada täiel võimsusel nii madalatel kui kõrgetel temperatuuridel. Hüdrosüsteem reageerib kiiresti ja usaldusväärselt ning saavutab täiskoormusel suurema hüdrojõu.

Raske last peale ka ilma kraanata
Tänu roomikute eelistele saab nii mõnelgi juhul loobuda kraanade kasutamisest raske lasti laadimisel või asetamisel roomikule. Roomik sõidab otse teisaldatava veose alla või siis saab tootmises/montaažis raske last otse roomikule asetada. Kolmanda variandina kasutatakse ka kraanasid nii koorma peale laadimiseks kui maha võtmiseks.

Alates tuulikute paigaldamisest kuni silla ehituseni
NBRi roomikuid saab kasutata tuuleturbiinide paigaldamisel maastikualadele, samuti laevade ja laevasektsioonide või terasest kolmjalgade, avamereseadmete toruvundamentide ehk terasvaiade või sildade ehitamisel sillaosade teisaldamiseks.
Roomik_2 7,80 m läbimõõduga on see praegu maailma suurim – esimene Steelwind terasvai, mis väljus täpselt Steelwind Nordenhami avamise ajaks NBRi roomikutel tehasest