Vale. Tegelikult on õige see, et mida kiiremini õli mustaks värvub, seda kvaliteetsem see õli on. Mootoriõli tume värvus näitab, et tänu spetsiaalsetele manustele täidab õli oma ülesandeid – hoiab mootoriosad puhtad ning kaitseb mustuse eest. Õli vananemisel ja mootoris toimuva põlemisprotsessi tagajärjel tekib mustus. Õlis sisalduvad detergendid (pesumanused) lahustavad mustuse ja saasteained väikesteks osakesteks. Nad kõrvaldavad eelkõige muda ja lakilaadseid setteid, mis on tekkinud tahmast, happelistest ühenditest, lämmastikoksiididest, põlemata kütusejääkidest ja veest.
Dispergaatorid esinevad alati koos detergentidega. Nad hoiavad lahustatud mustuse osakesed hõljuvas olekus ja hoolitsevad selle eest, et need osakesed ei saaks moodustada uusi setteid. Nii hoiab õli mootori puhtana ja kaitseb seda kulumise eest, muutudes ise üha tumedamaks.
Õlid muutuvad kasutamisel tumedamaks eelkõige oksüdatsiooni mõjul. Mida kaugemale on oksüdatsioon arenenud, seda tumedamaks muutub õli. Õli vananemise käigus, mis sõltub peamiselt õlitemperatuurist ja kasutuseast, ladestub hapnik kaksiksidemete abil õli süsivesinikühendite molekulide ahelasse. Õli keemilise muutumise tagajärjel muutub ka õli välimus.
Diiselmootoriõlid muutuvad kasutades mustaks, mis on tingitud diiselkütuse põlemisel eralduvatest peentest tahmakübemetest. Bensiinimootorites kasutatavad mootoriõlid ei muutu tavaliselt päris mustaks, vaid sügavpruuniks, kuna siin ei teki küttesegu süttimisel musta tahma nagu diiselmootoris.
Mootoriõli värvi muutumise kiirus sõltub kütuse kvaliteedist, selle kulust ning auto kasutustingimustest, ehk näiteks ebakvaliteetse bensiini kasutamisel tekib rohkem põlemissaadusi.
Kui värskelt sissekallatud mootoriõli muutub liiga kiiresti tumedaks, on see enamasti märk sellest, et õlil on ülitõhus pesemisvõime.
Seetõttu olge palun mootoriõli valimisel vanematele sõidukitele ettevaatlik! Nüüdisaegsed määrdeained võivad oma manustega leotada mootorisse ladestunud vanad setted lahti ja põhjustada õlikanalite ummistumise või suisa mootoririkke.
Koostas:
Anna Murašina
ADDINOL Lube Oil OÜ tehnikadirektor