Ole oma tehnikaga suveks valmis!

Kaido Kööp
ADDINOL Lube Oil OÜ müügijuht

Kevad on lõpuks käes ja parim aeg üle vaadata nii oma mootorratta, paadi kui ka aiatehnika tehniline olukord, et nautida pikka ja sooja suvehooaega.

Mootorratta kevadiste hooldustööde hulka kuulub ka õlivahetus

Kevadisel hooldusel on rehvide, pidurite ja värske kütuse kõrval väga oluline roll ka õli- ja õlifiltrivahetusel ning keti määrimisel. Reeglina vahetatakse kevadel enne hooaega õli ja õlifilter. Vähemalt kord kahe hooaja jooksul oleks hea vahetada jahutus- ja pidurivedelikku.

Mootorrataste määrdeainete valik on korralik, kuid alati on soovitatav õli valimisel lähtuda manuaalist. Tähtis on jälgida õli viskoossust, mis iseloomustab õli voolavust ning see omakorda sõltub temperatuurist.
Tänapäevased multiviskoossed õlid, nagu näiteks ADDINOL Pole Position SAE 10W-50, on aastaringsed õlid, mis õlitavad kindlalt kõikidel temperatuuridel.

Kasulik on teada, et mootorrattatootjad nõuavad reeglina mootoriõlisid, mis täidavad Jaapani Autostandardite Organisatsiooni ehk JASO kvaliteediklasside nõudeid. Need  jagunevad M grupiks, mis kehtib neljataktiliste mootorite õlidele, ja F grupiks, mis kehtib kahetaktiliste mootorite õlidele.

Näiteks ADDINOLi uued Pole Positioni sarja õlid ületavad kõrgeimaid JASO MA-2 nõudeid ja tagavad turvalise määrimise ka sportliku sõidustiili korral ning mootori võimsus avaldub optimaalselt täiel määral. Märgsidurite puhul puudub libisemise oht.

Euroopa ja Ameerika tootjad nõuavad valdavalt API kvaliteediklassidele vastavate õlide kasutamist. Kõrgeim neljataktilistele bensiinimootoriõlidele kehtiv API kvaliteediklass on praegu SM, mille nõudeid Pole Positioni seeria samuti täidab.

Veesõiduk vajab enne vette minekut korralikku hooldust
Üle pooleaastane seismine on jätnud paadile oma jälje ja kevadel enne uut hooaega vajab see mõningaid olulisi ettevalmistusi. Kevadel tuleb kindlasti kontrollida veesõidukite mootori olukorda, korra aastas tuleb ette võtta ka õlivahetus.
Hooaja ära sõitnud ja vanaks läinud õli tasub välja vahetada tegelikult juba sügisel, enne kui paat talvekorterisse pannakse. Siis ei saa jääkained laagritele ega mootori sisemusele liiga teha. Õli on mugav välja lasta siis, kui mootor on soe. Kevadel on seisnud ja hangunud õli väljavoolamine raskendatud ja vana õli setted kipuvad mootorisse sisse jääma. Tavapärase hoolduse ajal ei ole soovitatav käivitada mootorit kuival maal. Vajadusel tuleks teha nn kunstjahutus (näiteks spetsiaalklambri ja voolikuveega), et veepumpa ja muid osasid mitte kahjustada.
Õlivahetuse käigus vahetatakse ka filter. Konkreetne tehnika sõltub siin mootoritootjast: mõnel käib filtrivahetus lihtsalt, mõnel on vaja maha kruvida ka küljepaneel. Loomulikult on lihtsam lasta see töö teha professionaalsel hooldajal, ent see tähendab paratamatult suuremat rahalist väljaminekut: paati transportida on keeruline ja esindaja tuleb enamasti kutsuda koju või paadi hoiustuskohta.  Neljataktilise mootori õli on soovitatav vahetada vähemalt kord aastas.
4T mootoritele sobib reeglina hästi SAE 10W-40 viskoosusklassiga nn automootoriõli, aga kuna mootoreid on erineva konstruktsiooni ja võimsusega, siis on õige vaadata täpne viskoossuse ja kvaliteedi soovitus mootoritootja kasutusjuhendist.

Kuna paadimootorite heitgaasid juhitakse reeglina läbi mootorijala vette, siis selleks, et vältida vee reostamist, on kahetaktiliste mootorite puhul soovitav kasutada spetsiaalseid biodegradeeruvaid (biolagunevaid) 2T mootoriõlisid.

Teine oluline määrimist vajav koht on mootori jalas asuv vindi võlli ringi ajav reduktor. Reeglina töötavad transmissiooniõlid aastaid ilma vahetamata, kuid paadi reduktoris on soovitatav vähemalt kord aastas transmissiooniõli kontrollida ja vajadusel ka vahetada. Oht on niiskuse ja soolase vee sattumisel reduktorisse.

Veesõiduki paagis olev seisnud kütus on soovitatav välja lasta ja tankida paat värske kütusega, sest kütuse pika seismisega kipuvad paaki tekkima vaigud ja sadestised. Need põhjustavad aga filtrite ja düüside ummistumist ning mootori tõrkeid.

Enne muruniitmist tuleb aiatehnikat korralikult hooldada
Rääkides muruniidukist, mis enamikes aiaga majapidamistes olemas on, siis enne niitmishooaega tuleb masinale teha korralik hooldus. Selleks võib pöörduda vastavasse teenindusse, kuid sama töö võib aiapidaja ka ise ära teha, jälgides masina kasutusjuhendit. Enamik inimesi vahetab näiteks muruniiduki õli kevadel, kuid õigem on siiski hooldada masinat juba sügisel kohe pärast niitmishooaja lõppu. Seda eelkõige seepärast, et niitmishooaja kestel on õli läbi töötatud ja tänu kütuse põlemisjääkidele ka happeliseks muutunud. Seismisel hakkab happeline mootoriõli tekitama mootoris roostet, kinni võivad jääda kolvirõngad jne.

muruniiduk

Muruniidukis soovitatakse kasutada mootoriõli, mille näitajad vastavad kasutaja manuaalis toodule, samuti on märgitud õlivahetusvälp.

Juhul, kui õlivahetusvälpa ei ole märgitud, siis tuleks õli vahetada rasketes töötingimustes iga 50 töötunni tagant, kergema niidu puhul vähemalt kord aastas! Kui muruniiduki õli ei vahetata ja ei jälgita, et õlivarda nivoo oleks normis, siis võib mootor üsna pea kokku joosta. Vajadusel puhastada ka küünal ning juhul, kui küünal ei tööta enam, vahetada see välja. Samuti tuleks läbi pesta õhupuhasti element, mida võib teha näiteks tavalise nõudepesuvahendi ja sooja veega, seejärel see kuivatada ja tagasi panna. Kui see on väga määrdunud, tuleks ka see välja vahetada.
Tähtis on teritada ka muruniiduki tera.

Kui trimmeri bensiinipaaki on jäänud eelmise niitmishooaja kütus, siis soovitan vahetada selle värske kütuse vastu ning kahetaktiliste mootorite puhul jälgige, et kütuse ja õli vahekord segatuna vastaks tootja nõudmistele (ärge käivitage mootorit puhta bensiiniga!).

Majapidamistes, kus on olemas niiduki kõrval ka murutraktor, tuleb ka seda korralikult hooldada sarnaselt muruniidukiga. Vajadusel tuleb kontrollida ülekande rihmasid (sügisel on soovitatav rihmad pinge alt lõdvestada), määrdega määrida punktid, mis on varustatud määrdeniplitega. Juhul, kui rooliliigendid või muud puksid loksuvad, on soovitatav ka need vahetada. Lisaks tuleks õli vahetada ka käigukastis ja tagasillas.