Low-SAPS mootoriõli hoiab katalüsaatori ja tahmafiltri kauem töökorras

Meelis Orgla
ADDINOL Lube Oil OÜ Baltimaade müügijuht

Paljud mootoriõlide tootjad reklaamivad oma uusimaid õlisid nimetusega low-SAPS või low-ash. Mida see termin tähendab ning millistes sõidukites neid õlisid kasutada ning miks?

Low-SAPS mootoriõlide kasutamist nõuavad just kaasaegsed sõidukid. Lühend SAPS moodustub inglisekeelsete sõnade Sulphated Ash, Phosphorus ja Sulphur esitähtedest. Low-SAPS mootoriõli on seega õli, mis sisaldab minimaalses koguses sulfaattuhka, fosforit ja väävlit. Kuna sellised õlid tekitavad vähe tuhka, nimetatakse neid ka low-ash õlideks. Nõue kasutada kaasaegses mootoriõlis vähem tuhka tekitavaid manuseid kõlab küll lihtsalt, kuid tegelikult on sellise mootoriõli arendamine igale määrdeainetootjale tõeline väljakutse.

TBL_3938_1

Pildil: ADDINOLi müügijuht Kaido Kööp valab mootorisse ADDINOL Giga Light MV 0530 LL, mis on täissünteetiline mootori sisehõõrdumist vähendav low SAPS õli sõiduautode ja kaubikute kaasaegseimatele bensiini- ja diiselmootoritele.

Nõudlus low-SAPS määrdeainete järele tekkis alles mõned aastad tagasi. Rangemate emissiooninormide täitmiseks võeti kasutusele katalüsaatorid ja tahmafiltrid. Nende masinaosade tõrgeteta töö eelduseks on uudsed mootoriõlid, mis tekitavad vähem tuhasetteid ning milles on vähem väävlit ja fosforit sisaldavaid manuseid. Kui mootoriõli tuhastumisel (laborikatse toimub 800 °C juures) moodustub liiga palju jääkaineid, ummistuvad kiiresti kübemefiltri peened poorid või katalüsaatorite kanalid ning nende tööiga lüheneb drastiliselt. Fosfor ja väävel on katalüsaatorile tõeline mürk. Nad neutraliseerivad pealiskihti ja takistavad heitgaasi mürgitustamist diisel-, bensiini- ja gaasimootorite igat tüüpi katalüsaatorites. Nagu nähtub õlianalüüsidest, sisaldavad tavapärased kõrge jõudlusega mootoriõlid suures koguses metallorgaanilisi toimeaineid.

Pikka aega kehtis reegel: mida rohkem kaltsiumit, magneesiumi, boori, tsinki ning loomulikult ka fosforit ja väävlit õlis, seda suurem on leelisreserv (leelisarv) ja seda parem õli on. Need ongi ju manused, mis tagavad tõhusa kulumisvastase kaitse ja mootori puhtuse. Heitgaasi järeltöötluse tõttu vähendati oluliselt manuste sisaldust õlis. See oli võimalik tänu madala väävlisisaldusega kütuse kasutamisele, aga ka nüüdisaegsele õli- ja mootoritehnoloogiale. Nii vähenesid märkimisväärselt saasteainete heitmed.

Kuid täitmaks pidevalt kasvavaid nõudeid seoses pikemate õlivahetusvälpadega, väiksema hõõrdumise ja hea kulumisvastase kaitsega, tuli arendada täiesti uued manusekomplektid. Areng liigub paratamatult üha enam madala tuhasisaldusega low-SAPS õlide suunas. See kajastub ka ACEA (Euroopa Autotootjate Ühenduse) spetsifikatsioonides ja sõidukitootjate litsentsides. ACEA E6 kvaliteediga mootoriõlid raskeveokitele tohivad sisaldada maksimaalselt 1,0% tuhka. Alates 2004. aastast väljendavad seda ka sõiduautode mootoriõlidele kehtivad kvaliteediklassid ACEA C1 kuni C4. Nad kõik nõuavad oluliselt väiksemat tuhka tekitavate ainete hulka mootoriõlis eeldusena, et katalüsaator ja tahmafilter püsivad kauem töökorras.

Low-SAPS mootoriõlide kasutamist nõuavad just kaasaegsed sõidukid. Sobiva mootoriõli valimisel peaksite aga siiski lähtuma alati spetsifikatsioonidest või mootoritootja litsentsidest kasutusjuhendis. Kaasaegsed õlid toimivad ainult koos EL-is spetsifitseeritud kütustega, mis on arendatud heitgaasi järeltöötlussüsteemidega uutele mootoritele tööks koos low-SAPS õlidega.

Manuste täiendav lisamine on keelatud, kuna sellised manused suurendavad alati tuha sisaldust. Õlianalüüsiga saab tuvastada, kas tegemist on puhta low-SAPS õliga.