Addinol: jälgi, kas sinu diiselkütus on talveks valmis!

Addinoli määrdeainete tehniline ekspert Jaanus Lember kirjutas hiljuti Äripäeva logistikauudiste portaalis artikli diiselkütuse ettevalmistamisest talve hooajaks. Ilmus see 30.11.2009

Ilmad on muutunud järjest jahedamaks ja talv on ukse ees. Ikka ja jälle juhtub, et külma ilmaga tabab ebameeldiv üllatus paljusid diiselsõiduki juhte: mootorit ei õnnestu käivitada, kuna kütus on “tahkunud”. Selleks on soovitatav lisada talvel diislile teatud manuseid, mis parandavad kütuse voolavust.

Transpordifirmad ja muud ettevõtted ostavad diiselkütust sisse ajal, mil see on hinnalt kõige soodsam. Kui siis õhutemperatuur langeb, võib kütusepaagis olla veel sees üleminekudiisel või isegi suvine diiselkütus. Ka sõiduautodes, millega sõidetakse harva, võib veel sees olla kütus, mis ei vasta DIN EN 590 järgi talvisele diislile kehtestatud madala temperatuuri nõuetele. Sõiduki käivitamine pakaselisel hommikul ei pruugi sel juhul üldse õnnestuda.

Alla +3 °C temperatuuride juures moodustuvad diislis parafiinikristallid. Need lumehelbesarnased kristallid pärsivad kütuse voolavust. Diisel pakseneb niivõrd, et see ei liigu enam läbi toru või kütusefiltri sissepritsepumbani. Hoolimata sellest, et suvise ja talvise diisli baaskütus on erineva koostisega, tuleb talvel lisada diislile teatud manuseid, mis parandavad kütuse voolavust. Manused takistavad parafiinikristallide omavahelist liitumist, nende suurenemist ja seega kütusefiltri ummistumist.
Normides (DIN EN 590 diisli puhul, DIN EN 14214 biodiisli puhul) on defineeritud CFPP (Cold-Filter-Plugging-Point) test, mis näitab seda, kuidas kütus käitub madalatel temperatuuridel.

Filtreeritavuspunktiga ehk lühidalt CFPP-ga (EN 116) kontrollitakse katseliselt, kas kütust on võimalik pumbata läbi spetsiaalse kütusefiltrit imiteeriva filtri. Kütteõlile, mida osaliselt kasutatakse energia tootmiseks statsionaarsetes diiselmootorites, kehtivad leebemad eeskirjad. Seda, kas diislit asendavad (või diislile lisatavad) taimeõlid (rapsi- või sojaõli) sobivad kasutamiseks madalatel temperatuuridel, pole võimalik kontrollida CFPP-ga. Selle jaoks puuduvad veel eelnimetatud normis vastavad nõuded.

Diisel- ja biodiiselkütustele kehtivates normides on külmakindlust puudutavad nõuded järgmised.
Ajavahemik:  15.04 kuni 30.09 CFPP ≥ 0 °C,
01.10 kuni 15.11 ja 01.03 kuni 14.04 CFPP ≥ -10 °C
16.11 kuni 28./29.02 CFPP ≥ -20 °C
   
Erinevalt diislile ja biodiislile kehtib rapsiõlikütuste puhul lisa klausel:
„Allpool -5 °C on rapsiõlikütuse voolamisvõime, mis on tähtis ladustamisel, kütuse pumpamisel ja külmkäivitamisel, piiratud. Veelgi madalamatel temperatuuridel võib vajalik olla lisameetmete rakendamine, nagu nt kütuse eelsoojendamine või voolavust parandavate lisandite kasutamine.“