Kaido Kööp, ADDINOL Lääne- ja Kesk-Eesti müügijuht
Autoga ei tohiks talvel tekkida probleeme, kui olete vastavad ettevalmistused ja hooldused juba varakult ära teinud. Et talv ei tuleks ootamatult, annan järgnevalt mõned kasulikud näpunäited auto talveks ettevalmistamiseks.
1. Pese auto puhtaks
Talvist ettevalmistust alusta korraliku pesuga (sooja vee ja šampooniga). Tähtis on eemaldada suvega kogunenud pigi ja putukajäänused. Kasuks tuleb ka auto vahatamine, kuna vahatatud pinnale ei jää mustus nii kergelt külge. Ärge unustage ka velgede puhastust, klaaside sisepesu ja autosalongi puhastamist tolmuimejaga.
2. Tihendid ja lukud
Et kõik uksed ja luugid külmaga muretult avaneksid, tuleb tihenditelt eemaldada niiskus ja määrida neid silikoonõliga. Kasuta selleks näiteks ADDINOL Silikonsprayd, ava uksed ja pihusta silikoonõli kõigile tihenditele ning lase veidi kuivada. Kui kasutad silikoonõli pudelis, siis vala õli lapile ja määri üle tihendid, kuid hoidu istmekatete määrimisest.
Õlitada tuleb ukselukud, uksehinged ja piirajad. Õlitamiseks kasuta peenmehaanikaõli (näiteks ADDINOL XF12). Pihusta lukuaugust sisse pisut õli, hoia lapp käepärast, et lukust välja nirisenud õli ära pühkida, pööra paar korda ka võtit määritud lukuaugus ning seejärel pihusta õli ka uksehingedele ja piirajatele.
3. Külmumise vastu
Jälgi, et auto jahutus- ja klaasipesuvedelik oleksid talvised. Klaasipesuvedeliku külmumispunkt võiks olla vähemalt -20 °C, jahutusvedelikul vähemalt -30 °C. Jahutusvedelikku tasub vahetada iga nelja aasta tagant, kuna lisandite toime lihtsalt kaob aastatega. Need aga on vajalikud, et kaitsta mootori jahutussüsteemi soovimatute keemiliste protsesside eest. Kui juhtub, et klaasipesuvedelik külmub, siis pole soovitatav pesurit kasutada, vaid minna sooja garaaži ja lasta vedelikul üles sulada ning alles seejärel vahetada vedelik külmakindlama vastu või lisada kontsentraati (edaspidise külmumise ärahoidmiseks). Pesuri iga hinna eest käivitamisel põleb kaitse või pesuri mootor läbi ning juhtvoolikud võivad puruneda.
Vaata üle ka kojamehed ja vaheta vajadusel uute vastu. Vahel aitab ka kojamehe harjade korralik pesu, mille käigus eemaldatakse hoolikalt pigieemaldiga harjadele kogunenud mustus. Hea nähtavus on talvisel pimedal ajal oluline. Pimedas sõites on igasugused liigsed triibud ja täpid esiklaasil häirivad ja väsitavad silmi. Hea nähtavuse tagamiseks on oluline, et salongi ventilatsiooni- ja kütteseadmed töötaksid korralikult. See hoiab ära klaaside külmumise. Kui salongi ventilatsioonifilter on vahetamata, siis on soovitatav see enne talve uue vastu vahetada.
4. Rehvivahetus ja tuled
Kuigi talverehvide kasutamine muutub Eestis kohustuslikuks alates 1. detsembrist, võib naastudega talverehvid autole alla panna juba alates 15. oktoobrist. Lamellrehvidega võib sõita aga aastaringselt. Vastu talve tuleb kindlasti jälgida ka lamellrehvide mustrit. See peab olema korralik, et täita libeda ja külmaga oma eesmärki.
Rehvivahetust soovitan teha vastavas töökojas. Juhul, kui talverehvid on eraldi velgedel, siis piisab rataste vahetamisest, kuigi rattaid tuleks tasakaalustada vähemalt üle aasta. Tasakaalustamata rattad põhjustavad vibratsiooni ja seega veermikudetailide tunduvalt kiiremat kulumist.
Kontrolli, et kõik tuled-pirnid põleksid korralikult ning vajadusel vaheta läbipõlenud pirnid. Kasuks tuleb ka autotöökojas tulede üle kontrollimine, et need oleksid õigesti reguleeritud. Valesti näitavad tuled pimestavad vastutulijaid või valgustavad kehvasti juhi vaatevälja. Arvesta, et tulede ebaõige valgusvihu üheks põhjuseks võib olla ka erineva kõrgusega rehvide kasutamine ees- ja tagateljel.
5. Jälgi mootoriõli viskoossust
Soovitan enne talve vahetada ka auto mootoriõli ja filter, kuna värske ja külmakindlam (SAE 0W-X, 5W-X või 10W-X) mootoriõli on kerge külmkäivituse eelduseks.
Kui teil on plaanis sõita autoga eriti külma kliimasse, siis võiks õli viskoossus olla vähemalt SAE 5W-X või 0W-X.
Samuti ei tohi unustada pidurivedeliku vahetust, kui seda ei ole tehtud juba 4 aastat.
6. Labidas ja käivituskaablid pakiruumis
Enne talve tuleb kasuks ka aku ning selle võimekuse kontrollimine. Laadige vajadusel aku korralikult täis. Seda aitab teha spetsiaalne laadija või pikem (u 150 km) sõit.
Igaks juhuks hoidke talve tulles pakiruumis ka paar kindaid, väike labidas ja nõrgema aku puhul käivituskaablid.