Kaido Kööp
ADDINOL Lube Oil OÜ müügijuht
Õli kvaliteet pikendab otseselt hüdrosüsteemi tööiga, õlivahetusvälpa, hoiab kokku kütust ja tööaega. Hüdrosüsteemi töövedeliku tööiga sõltub suuresti selle vananemiskindlusest. Seega valides hüdroõli, on vaja pöörata tähelepanu sellistele väga tähtsatele näitajatele nagu viskoossusindeks, õhu eraldamisvõime, desemulgeerimisvõime (veeeralduvus), vahutavus, filtreeritavus (puhtus).
Hüdraulika õlide valikul soovitan kargeteks temperatuurideks ettevalmistumisel valida kindlalt HVLP klassi kuuluvaid, aastaringseid hüdraulikaõlisid ( DIN 51524-3 HVLP). Miinimum nõue HVLP klassi viskoossusindeksil on VI = 140. Viskoossusindeks näitab hüdraulikaõli voolavuse sõltuvust temperatuurist, st. mida kõrgem on viskoossusindeks, seda vähem sõltub õli voolavus temperatuurist, ehk kannatab rohkem külma ja kuuma temperatuuri. ADDINOL HVLP klassi õlide VI on 170, mis on kindlalt meie kliimas väga hea eelis (enamusel on see VI = 140-150).
Kindlasti tuleb jälgida ka hüdraulikasüsteemi tootja nõudeid. Lihtsamalt öeldes, tuleks valida väiksema läbimõõduga hüdrosilindrite ja trasside (5-10 cm) puhul vedelam viskoossus nt. HVLP 32 viskoossus. Suurema läbimõõduga nt. (15-25 cm) HVLP 46 viskoossus. See soovitus on üldine ja kasulik oleks konsulteerida oma õlispetsialistiga.
Õhu ja veeeraldusvõime
Parema õhu eraldamisvõimega ja desemulgeerimisvõimega (mõõdetakse minutites) õlid on oksüdatsiooni- ja vananemisprotsessidele vähem vastuvõtlikumad. Aeglane veeeraldumine hüdroõlist tekitab otsest korrosiooni hüdrosüsteemis. Aeglane õhu eraldumine võib põhjustada kavitatsiooni. Kavitatsioon tekib väikeste õhumullikeste moodustumisest vedelikus, need mullikesed surutakse pumbas tugevalt kokku, mille tagajärjel tekivad mikroplahvatused. Kavitatsioon on eriti ohtlik hüdrosüsteemi pumpadele ja klappidele, kuna õhu kavitatsioonimullide plahvatamisel tekivad metalli pinnale mikrokahjustused, mis lühendavad oluliselt pumba ja muude hüdrosüsteemi detailide tööiga.
Vahutavus on tihedalt seotud õhu eraldamisvõimega (vaht moodustub kui õli pinnale kerkivad õhumullid, mis ei lõhke). Vahutavust, nagu ka õhu eraldamisvõimet, ei saa manustega parandada. Vahutavus sõltub baasõli puhtusest.
Ohud lahtise õli ostmisel
Hüdraulika õlide valiku puhul on väga tähtis baasõli puhtus. Seda võib lausa võrrelda piirituse puhtusega – mida puhtamaks on baasõli filtreeritud, seda kvaliteetsem see on. Siit peaks küll iga mees aru saama, et mida odavam, seda vähem filtreeritud.
Pildil: ADDINOLi müügijuhi Kaido Kööbi sõnul võib baasõli puhtust võrrelda lausa piirituse puhtusega – mida puhtamaks on baasõli filtreeritud, seda kvaliteetsem see on.
Erinevates töökodades ringi liikudes puutun ikka ja jälle kokku olukorraga, kus inimene on soetanud omale nii tähtsa hüdrosüsteemi koostisosa, nagu hüdroõli, teadmata isegi seda, kus see toodetud on. Paljud ei saa siiani aru, et nad on läinud nt. Saksamaal toodetud toodangult tagasi Venemaa toodangule, aga masinapark on pidevalt uuenenud ja nõudmised määrdeainetele aina kasvanud.
Õlide ja määrdeainete kvaliteedi ja garantii peaks tagama eelkõige vastava tootja kaubamärgiga müüdavad plommitud pakendid ja taarad.
Olen isiklikult kokku puutunud juhtumiga, kus müüdi lahtiselt (kliendi enda taarasse) õli, mis pärast proovide teostamist ei vastanud üldsegi mitte müüja poolt väidetud kaubamärgi tootele ja kvaliteedile.
Eriti tuleb tähelepanu pöörata siis, kui suvalisest vaadist müüakse teile nt. kvaliteetset mootori või hüdroõli. Keegi vast ei ruttaks ostma omale joogivett nõust, kuhu on peale kirjutatud lahusti.
Taara olgu puhas!
Samuti on lahtise õli ostu puhul ohud taara enda puhtuses. Vaadipõhja on võinud sattuda kaltsujuppe, vett või liivatolmu. Isegi see ei ole välistatud, et suures garaažis on keegi seda taarat eelnevalt kasutanud, näiteks vanaõli hoiustamiseks või hoopis mingi muu õli ostmiseks (näiteks transmissiooniõli otsa valatakse mootoriõli).