Kaido Kööp, Addinol MM OÜ
Lääne- ja Kesk-Eesti müügijuht annab nõu.
Mootori töötamisel ja kütuse põlemisel tekivad jäägid ja mustus, mille mootoriõli endasse seob. Sellega seoses kaovad pärast teatud töötamist õli peamised omadused, milleks on määrimisomadused, pesemisomadused, viskoossus ja jahutamisomadused. Lisaks ummistub õlifilter.
Lihtsamalt öeldes – kui õli ei vahetata õigeaegselt, kaotab see voolavuse ja algab mootori topeltkiire kulumine, mistõttu ummistuvad õlikanalid ja asi lõppeb mootori purunemisega ehk kokkujooksmisega.
Õlivahetusintervalli ehk välpa tuleb vaadelda kui muutuvat suurust. Mida rohkem on mootor kulunud või mida raskemates tingimustes see töötab (nt metsaveomasinates, ehitusmasinates, taksodes jne), seda lühem on soovitatav õlivahetusvälp.
Õlivahetusintervalli on võimalik optimeerida spetsiaalsete õlianalüüsidega, mida ka meie oma praktikas palju kasutame.
Kui suvel sõidetakse autodega rohkem ja pikemaid vahemaid, siis see tähendab, et ka õli tuleb tihedamini vahetada ehk siis kõik sõltub sellest, kui kiiresti sõidetakse õlivahetusintervall täis.
Õlivahetusintervallid on väga erinevad. Sõiduautodel jääb see sõltuvalt autost ja väljalaskeaastast vahemikku 5000–50 000 km ning veoautodel 10 000–120 000 km. Soovitusliku intervalli peaks leidma ka auto kasutusjuhendist. Samuti on enamikes kasutusjuhendites märgitud minimaalsed kvaliteedinõuded õlidele ja vedelikele, mida on konkreetses masinas lubatud kasutada.
Ehitus- ja põllumajandusmasinatel antakse soovitus tihti hoopis töötundides (reeglina 200-1000 h), kuna nende puhul on läbitud kilomeetrid teisejärgulise tähtsusega. Õlivahetusvälp sõltub ka kasutatava kütuse kvaliteedist. Juhul, kui kasutada biodiiselkütust, tuleb õli vahetada kaks korda sagedamini, kui mootoritootja soovitus seda ette näeb.
Õlivahetusi teostavad praktiliselt kõik autoremonditöökojad, kuid samas pole õlivahetust teha ka ise kuigi keeruline. Õlivahetuse protseduur sõltub auto ehitusest ja võimalustest, kuid üldjuhul saab seda teha ka kodustes tingimustes ilma tõstukita. Vaja läheb pealehakkamist, paari tööriista ning automargile vastavat õlifiltrit ja mootoriõli. Õli ise vahetamine tuleb kindlasti soodsam, kui lasta see teenustööna teha. Kui aga selleks puuduvad võimalused ja tehnilised oskused, siis on soovitatav ikka lasta õlivahetus teha vastavatel spetsialistidel.