Kaido Kööp
ADDINOL Lube Oil OÜ Lääne-Eesti müügijuht
Tarbesõidukitele, olgu need siis kaubikud, veoautod või rasketehnika, tekitavad talvel lisaks jääle ja lumele probleeme ka madalad temperatuurid.
Talv ja väga külmad ilmad võivad autoomanikele peale lume ja jää kaasa tuua ka lisaprobleeme autokäivitamisel. Eriti hommikul, pärast väga suuremaid öökülmasid. Tarbesõiduki ohutu külmkäivituse juures on kõige tähtsam mootoriõli viskoossus ehk voolavus, mis tagab mootori probleemideta käivitamise ja soojenemise.
Selleks, et tagada kõikide mootoriosade ja hõõrdepaaride tõhus ja kiire õlitus ning kaitsta mootorit optimaalselt külmumise ja korrosiooni eest, on madalateks temperatuurideks vaja usaldusväärset ja kõrge jõudlusega õli. Ainult siis on garanteeritud mootori probleemideta külmkäivitus ja soojenemine ning võimalik tulla toime suurte koormustega.
Talvised madalad temperatuurid on õlile suurim väljakutse, sest hoolimata miinuskraadidest peab mootoriõli jõudma kohe kõikide mootori liikuvate osadeni ning tagama optimaalse kaitse kulumise ja korrosiooni eest. Seda, kas mootoriõli selle ülesandega toime tuleb, näitab õli pumbatavuse piirtemperatuur. See on temperatuur, mille juures õli veel napilt õlipumpa voolab, ilma et õhk hakkaks sisse imenduma ja tekiks õlinappus. SAE 10W-40 viskoossusklassi mootoriõli pumbatavuse piirtemperatuur on ca –30 °C. Ometi on praktika näidanud, et väga külmadel talvedel on isegi see väärtus sageli kriitiline.
Eriti Põhjamaade madalatel temperatuuridel on tarbesõidukites ideaalne kasutada näiteks täissünteetilist mootoriõli viskoossusklassis SAE 5W-30, mille pumbatavuse piirtemperatuur on ca –35 °C ja hangumispunkt umbes ca –45 °C. See tähendab, et õlil on hea voolavus madalatel temperatuuridel, mis tagab suurtel koormustel töötavate tarbesõidukite diiselmootorite probleemideta ja ohutu külmkäivituse.
Ka transmissiooniõlide viskoossusel on madalatel temperatuuridel äärmiselt suur tähtsus. Mida paksem (viskoossem) on käigukasti või vedava silla õli, seda rohkem kulub ka kütust ja on raskem käikude ümberlülitus. Näiteks kasutades SAE 85W-90 viskoossusklassi määrdeõli, tarbib sõiduk –20 °C juures kindlasti rohkem kütust kui SAE 80W-90 või SAE 75W-90 õli kasutamisel. Kuna kütuse tarbimine on autodel erinev, ei ole võimalik välja tuua täpseid kokkuhoiunumbreid, kuid üldjuhul on kokkuhoid siiski garanteeritud.
Jälgida tuleb ka autotootja ettekirjutusi, kuna autotootjad ei aktsepteeri vanemates autodes sünteetilise SAE 75W-90 õli kasutamist.