Kas sina teadsid, et esimene mootorratas ehitati 1885. aastal ning see suutis liikuda kuni 11 km/h? Aga seda, et maailma vanima mootorrattatootja Harley-Davidsoni populaarsus suurenes just pärast Teist maailmasõda?
Nii sellest kui ka mootorrataste edust maailmas ja õigete mootoriõlide kasutusest eri tootjariikide mootorratastes tuleb juttu allolevas blogipostituses.
Kust sai alguse mootorratas?
139 aastat tagasi lõid Saksa insenerid Gottlieb Daimler ja Wilhelm Maybach kõige esimese mootorratta nimega Reitwagen. Tegemist oli sisuliselt puidust jalgrattaga, millel oli bensiinimootor.
Masina täpsem kirjeldus
Reitwagenil oli 264 cm3 töömahuga ühesilindriline 4-taktiline sisepõlemismootor, mis oli paigaldatud kummiplokkidele. Lisaks oli sel omakorda kaks raudvitstega puitratast ja kaks vedrudega tugiratast, mis aitasid sellel kõigel püsti püsida. Mootori võimsus oli 0,37 kW ning täispööretel 600 p/min sõitis Reitwagen 11 km/h.
Esimene sõit Reitwageniga
Gottlieb Daimleri 17-aastane poeg Paul sõitis Reitwageniga esimest korda 18. novembril 1885, läbides Saksamaal 5–12 kilomeetrit Cannstatti linnast Untertürkheimi. Sellel retkel süttis sõiduki iste põlema, sest mootori kuumtoru süüde asus otse istme all. Talvel 1885–1886 täiustati rihmülekanne kaheastmeliseks kahekäiguliseks käigukastiks. Aastaks 1886 oli Reitwagen oma eesmärgi täitnud ja kaherattaliste arendusest loobuti, et pühenduda neljarattaliste sõidukite edasiarendamisele.
Vanim mootorrattatooja Harley-Davidson
1903. aastal asutatud Harley-Davidson on üks maailma vanimaid mootorrattatootjaid, kes tegutseb siiani. Esimesed Harley-Davidsoni mootorrattad valmistati väikeses puukuuris Milwaukee linnas USA-s. Harley-Davidson sai tuntuks mootorrataste ümberehitusega ja lõi täiesti uue mootorratta stiili – chopper’i.
Ajaloo vaieldamatult ikoonilisim mootorratas chopper
Chopper’ile annab iseloomuliku väljavenitatud välimuse muudetud roolinurk ja pikendatud esihark. Chopper’iks saab nimetada nii seeriatoodangu ümberehitusi kui otsast lõpuni eritellimusel valmistatud mootorrattaid.
Kaks kuulsaimat chopper’iks ümberehitatud Harley-Davidsoni näidet on Captain America ja Billy Bike, mida on näha ka 1969. aasta filmis „Easy Rider“.
Mootorrataste populaarsus
Pärast Teist maailmasõda kasvas mootorrataste populaarsus plahvatuslikult, eriti USA-s. Paljud sõdurid, kes olid kasutanud sõjas mootorrattaid, otsustasid neid kasutada sõiduvahendina ka pärast sõda.
Ka Harley-Davidson keskendus sõja puhkedes sõjatoodangule. Toodeti enam kui 90 000 sõjaväe mootorratast, peamiselt WLA-sid ja WLC-sid (Kanada versioon), millest paljud anti liitlastele. Harley-Davidson sai kaks armee-mereväe auhinda Army-Navy „E“ Award: ühe 1943. ja teise 1945. aastal. Need pälviti suurepärase tootmise eest.
Mootorite korrashoid läbi aegade
Mootoriõlid on mootorrataste arengus mänginud üliolulist rolli. Algselt kasutati mootori määrimiseks loomset rasva ja taimseid õlisid, kuid need ei olnud piisavalt tõhusad, et kasvava võimsuse ja kiirusega toime tulla.
20. sajandi alguses hakati välja töötama spetsiaalseid mootoriõlisid, mis olid loodud täpselt mootorrataste vajaduste järgi. Nende õlide peamine ülesanne oli vähendada hõõrdumist ja kaitsta mootorit kuumuse eest, mis oli eriti oluline suurel kiirusel sõites.
Aja jooksul on mootoriõlid muutunud üha keerukamaks. Sünteetilised õlid, mis leiutati 20. sajandi keskel, tõid kaasa suurema vastupidavuse ja parema jõudluse. Tänapäeval on mootoriõlid kohandatud täpselt mootorratta tüübile ja kasutustingimustele, pakkudes optimaalset kaitset ning pikendades mootori kasutusiga.
Mootoriõlide jaotus Jaapani, USA ja Euroopa mootorratastel
ADDINOLil on nii vintage– kui ka tänapäeva mootorratastele suur valik mootoriõlisid. Tähtis on jälgida õli viskoossust, mis iseloomustab selle voolavust ja sõltub temperatuurist. Tänapäevased multiviskoossed õlid, nagu ADDINOL Pole Position SAE 10W-50, on aastaringsed õlid, mis õlitavad usaldusväärselt kõikidel temperatuuridel.
Euroopa ja USA mootorrattatootjad nõuavad valdavalt API kvaliteediklassidele vastavate õlide kasutamist. Neljataktiliste mootorite õlidele kehtib S-klass, kahetaktiliste omadele T-klass. Mida kaugemal asub neile lisatav teine täht tähestikus, seda kõrgemaid nõudeid õli täidab.
Jaapani mootorrattatootjad nõuavad aga tavaliselt mootoriõlisid, mis täidavad JASO kvaliteediklasside nõudeid. JASO kvaliteediklassid jagunevad M-grupiks, mis kehtib neljataktiliste mootorite õlidele, ja F-grupiks, mis kehtib kahetaktiliste mootorite õlidele.
ADDINOLi Pole Positioni sarja õlid ületavad JASO MA-2 nõudeid ja tagavad turvalise määrimise ka sportliku sõidustiili korral ning mootori võimsus avaldub optimaalselt täiel määral. Märgsiduritel puudub libisemise oht. Loe lähemalt mootorrataste õlide liigituse ja hoolduse kohta blogipostitusest „Kvaliteetsem mootorrattaõli tagab parema ja ohutuma sõidu“.
Vaata mootoriõlide kohta lähemalt ka MOOTORRATTAÕLIDE VOLDIKUST.