Võitude lainel

Tekst: Kairit Matto
Fotod: erakogu

Juba mitu aastat ei ole Martin Leokit staadionimotokrossi radadel eriti näha olnud. Ainult seda ala jälgivatel inimestel võib olla tekkinud küsimus, kuhu on jäänud Martin, kas ta on leidnud endale mõne muu tegevuse, millele pühenduda. Vastus on tegelikult nii ja naa. Martin on küll endiselt tegemas rattal suuri tegusid, kuid sedapuhku pisut teistsugustel radadel. Nimelt pühendub Martin juba mitmendat aastat enduurole.

Martin ise on enduuro juurde jõudmise üle väga õnnelik: „Enduuro sobib rohkem minu sõidustiiliga ja pakub mulle oma olemuselt enam põnevust. Enduuros peab tähelepanu kogu aeg 100% olema sõidu ja raja juures. Samuti tuleb sõites arvestada kogu aeg asjaoluga, et ratas peab kindlasti kaks päeva rasketel radadel vastu pidama – ei saa mõtlematult kihutada, vaid tuleb sõita ratast säästvalt.“ Tänu heale ettevalmistusele ja suurele tööle on Martin olnud sel aastal ka võidujumalate soosingus. 24. augustil Tartumaal Kukemetsas toimunud karikavõistluse viimase etapi järel tuli Martin Eesti enduurosprindi E2-klassi karikavõitjaks. 21. septembril krooniti Martin Lätis Silciemās Läti ja Balti enduurosprindi E-klassi karikavõitjaks. Samuti on Martin 2013. aasta Eesti, Läti ja Balti meister enduuros.

943347_578736862157262_667632160_n[1]

Kuigi enduurot on Eestis sõidetud juba pea 40 aastat, on see siiski suhteliselt vähetuntud ala. Enduuro on harilikult kahepäevane võistlus. Kummalgi päeval tuleb olla rajal umbes 5 kuni 7 tundi ja läbida kaks kuni kolm 50–60 kilomeetri pikkust ringi. Ühel ringil on kolm katset. Esiteks ekstreemkatse, mis tähendab, et rattaga tuleb sõita üle kummide, palkide, betoonplokkide jm. Teiseks krossikatse, mis toimub kas krossirajal või näiteks põllul. Kolmandaks metsas aset leidev enduurokatse, mille tingimuseks on, et jälgi ei tohi ees olla. Ühest katse paigast teise liigutakse samuti mootorratastel. Enduurosprint, nagu nimigi ütleb, on lühem võistlus. See kestab ühe päeva ja harilikult läbitakse viis 15 kilomeetri pikkust ringi. Tavalisest motokrossist eristab enduurot ka see, et sõitjal peab olema kehtiv juhiluba. Põhjuseks on asjaolu, et liigelda tuleb ka avalikel üldkasutatavatel teedel.

903207_10151574776674976_1129957457_o[1]

Sama tähtis ja ihaldusväärne nagu jalgratturite jaoks on Tour de France, on enduurosõitjatele International Six Days Enduro – ISDE. Tegu on maailma vanima enduurovõistlusega, mida korraldatakse juba aastast 1913. ISDE toimub igal aastal erinevas riigis ja igast riigist võtab osa ainult üks esindusvõistkond, mis koosneb kuuest liikmest. Arvesse lähevad viie parema tulemused. ISDE näol on tegemist, nagu ka nimi ütleb, kuuepäevase võistlusega, mis toimub alati väga rasketel radadel. Seetõttu ei ole sugugi haruldane, kui pooled alustajatest ei lõpeta. Kuna tegu on tõesti raske võistlusega, siis ei jäeta kedagi medalita. Kuldmedali saavad kõik need, kes kaotavad oma klassi võitja ajale kuni 10%, hõbeda need, kelle kaotus ei ületa 25%, ja kõik ülejäänud lõpetajad saavad pronksmedali.

2013. aasta ISDE toimub Sitsiilias ja ka Eesti on pannud taas välja oma esindusvõistkonna. Eestit esindavad Martin Leok, Aigar Leok, Toomas Triisa, Rannar Uusna, Toivo Nikopensius ja Tõnu Kallast. Start antakse 30. septembril ja viimased meetrid tuleb läbida 5. oktoobril. Kaasaelajatel on võimalik võistluse kulgu jälgida msport.ee veebilehelt.

ADDINOL soovib Eesti esindusmeekonnale vastupidavust ja õnnejumala jätkuvat soosingut, et võitude laine kannaks endiselt!

1001495_534147859955326_1452577362_n[1]