Kuidas valida mootoriõli pealevalamiseks?

Mootoriõlide valik on lai ja mitmekülgne ning sõnumid, millega neid reklaamitakse, võivad olla segadusse ajavad. Hind võib olla soodne ja pakend atraktiivne, kuid mootoriõli ostmisel loevad hoopis kvaliteediklassid ja litsentsid.  Panime kokku mõned olulisemad ja enim küsitud küsimused-vastused, mis aitavad autoomanikul lihtsamalt oma autole see õige õli poeriiulilt üles leida. 

  1. Mille järgi mootoriõli valida? Milliseid näitajaid jälgida õlipakendil?

Oluline on teada kvaliteediklasside ja litsentside kõige tähtsamaid reegleid. Siis võib olla kindel, et ostetakse õige õli.

Kõigepealt tuleks jälgida autotootjate (OEM) litsentse. Näiteks VW 504 00/507 00 või GM Dexos2 jne. Need nõuded on kirjas auto tehnilises dokumentatsioonis ja reeglina ka kasutusjuhendis.

Paljud mootoritootjad ei nõua litsenseeritud õli kasutamist. Piisab, kui toode vastab ACEA või API nõuetele. Sellisel juhul tuleks vaadata, millistele kvaliteediklassidele peab mootoriõli vastama. Kvaliteediklassid on näiteks ACEA A3/B4/E7, C3  või API SM/CF.

Järgmiseks võiks vaadata, kas õli on täissünteetiline või poolsünteetiline.

Kui pakendil on kirjas täissünteetiline, siis peab selle sisu olema ka täissünteetiline. Õlisid, mis pole tegelikult täissünteetilised, ei tohi reklaamida selliste sõnadega nagu „Synth“, „Synhtoil“, „Syngrad“, või „sünteetiline“. See on keelatud.

Õlipakenditele on normide kohaselt märgitud ka SAE viskoossusklass (Society of Automotive Engineers), nagu näiteks SAE 10W-40.

Viskoossus on kõikide määrdeainete ja mootoriõlide üks tähtsamaid füüsikalisi suurusi ja põhiomadusi. Kui räägime viskoossusest, peame selle all silmas määrdeõli või hüdroõli voolavuse määra. Mida suurem viskoossus, seda paksem õli. Ja mida väiksem viskoossus, seda vedelam õli.

Esimene number, millele tavaliselt järgneb W-täht, näitab õli voolavust madalatel temperatuuridel ehk külmakindlust ehk nn talvist viskoossust (Winter). Mida väiksem on talvine number (SAE 0W, 5W, 10W jne), seda madalamatel temperatuuridel jääb õli vedelaks, mis omakorda kergendab mootori käivitamist talvisel ajal ja kaitseb külma mootorit kulumise eest. Teine number näitab õli võimet säilitada piisav paksus ka kõrgetel temperatuuridel ehk nn suvist viskoossust. Mida suurem on suvine number (SAE 30, 40, 50 jne), seda viskoossem ehk paksem on õli 100 °C temperatuuril ja seda paremini suudab ta mootorit kaitsta äärmuslikes töötingimustes.

Nende kahe numbri kombinatsioon (nt SAE 5W-30) näitab, et tegemist on multiviskoosse ehk aastaringselt kasutatava õliga.

Eesti kliimatingimustes on enamlevinud mootoriõlid viskoossusega SAE 5W-30, 5W-40 ning 10W-40.

 

2. Kui täpselt samasugust õli pole võtta, siis millist võib peale valada (sama tootja, sama kvaliteediklass, viskoossus, mineraalne, sünteetiline, või poolsünteetiline, veel midagi)?

Kuigi tegemist on suhteliselt keerulise teemaga, kehtib reegel, et erinevate õlide omavahelisest segamisest tuleks üldjuhul hoiduda. Kui segamine on möödapääsmatu, püüdke lisada sama tootja teist sarnase kvaliteediga (sama API, ACEA klassiga) õlimarki. Näiteks Addinoli õlile lisage teist Addinoli õli jne.  Märkusena olgu veel öeldud, et ka mineraalsed ja sünteetilised mootoriõlid on reeglina omavahel segatavad.

Viimases hädas kehtib reegel, et parem on sõita õliga kui ilma õlita. Kui valatakse teadlikult madalama või vale kvaliteediga õli, oleks soovitatav esimesel võimalusel õli välja vahetada. Igasugune mootoriremont on kordades kallim kui isegi kõige kallima mootoriõli ja filtri vahetamine.

3. Aga kui üldse ei tea, milline õli on mootoris sees?

Kõigepealt kontrollige autoga kaasas olevast kasutusjuhendist, millistele nõudmistele peab vastama Teie sõiduki mootoriõli.

Juhul kui kasutusjuhendit ei ole käepärast, siis tuleks abi küsida spetsialistidelt või näiteks kasutada Õlileidja ehk OilFinderi abi.

 

4. Milliseid vigu tehakse, mida kindlasti tuleks vältida?

Jälgida tuleb seda, et vanemate autode mootoritesse ei valataks kõige uuemaid, niinimetatud kütusesäästlikke õlisid. Ja nagu ka varem sai mainitud, et “viimases hädas kehtib reegel, et parem on sõita õliga kui ilma õlita”.

 

Kokkuvõtvalt on soovitatav oma auto pagasiruumis hoida igaks juhuks liitrine mootoriõli kanister, mida pealevalamiseks kasutada.